Cum învățăm copiii să se comporte în societate

Politețea și respectarea unor reguli de comportament sunt deprinderi care se formează în copilărie și de care ești răspunzător tu, ca părinte.

Poți învăța copilul  regulile  de conduită, în primul rând respectându-le tu însăţi, fiind un model pentru el.

Transmite-i-le prin joc, sub formă de poveste, jucând roluri sau prezentându-le și explicându-i la ce folosesc și arătându-i ce beneficii poate obține sau ce părere pot avea ceilalți văzând cum se comportă.

Învață-l despre toleranță și nondiscriminare

Discriminarea presupune:

  • tratamentul diferit al persoanelor în situaţii similare;
  • atitudinea şi comportamentul prin care anumite persoane sunt excluse sau marginalizate;
  • atitudinea și comportamentul prin care unele persoane nu au acces egal la
  • anumite resurse şi nu li se respectă aceleaşi drepturi ca şi celorlalţi în situaţii similare.

Se manifestă direct (refuzul de a fi primit la grădiniţă, “nu ne jucăm cu Vlad pentru că este ţigan”), indirect (motivări incorecte, minciuni), prin hărţuire (repetarea unui comportament agresiv şi jignitor), victimizare (tratament invers ca răspuns la încercareacelui discriminat de a-şi face dreptate).

Discriminarea se realizează de obicei pe baza unui criteriu (rasă, etnie, persoane cu nevoi speciale, nivel de educaţie, poziţie socială etc) şi reprezintă un abuz care poate conduce la marginalizare, dezapreciere, neintegrare socială, probleme emoţionale, afectarea stimei de sine, agresivitate şi violenţă. Efectele discriminării sunt foarte neplăcute, pot fi chiar dramatice, mai ales pentru copii.

Ca parinte, trebuie să reacţionezi dacă observi atitudini şi comportamente discriminatorii în preajma copilului.

Dacă acesta discriminează alţi copii, discuţi cu el prezentându-i consecinţele comportamentului său asupra celuilalt iar dacă e discriminat, discuți despre drepturile sale atât cu el, cât şi cu copiii, evitând să-l protejezi exagerat, încercând să-l ajuţi să-şi exprime părerile.

Dacă copilul întâlneşte copii diferiţi ca etnie, religie, cultură:

– Ajută-l să înțeleagă că oamenii sunt diferiți și au stiluri, credințe, obiceiuri și tradiții diferite. Arată-i albume, creează scenarii pentru roluri diferite și joacă-le cu el, prezintă-i regulile pe care le respectă ceilalţi, credinţele şi valorile lor;

– Ajută-l pe copil să înţeleagă şi să respecte drepturile celor diferiţi şi să-i sprijine în adaptare şi integrare; prietenia cu un copil diferit  poate fi un prilej de învăţare.

Învață-l să comunice

  • Învață-l să comunice ținând cont de nevoile și sentimentele celorlați. De exemplu, e important să-l înveți să nu întrerupă o convorbire. Pentru aceasta oferă-i modelul tău, ascultându-l când vorbește până ce termină ceea ce are de spus. Dacă copilul e mai mare (are peste 5 ani) îl poți ajuta să înțeleagă, întrerupându-l când vorbește pentru a-l face să-și dea seama cum se simte cineva când el procedează așa;
  • Obișnuiește-l să privească pe cel cu care vorbește. Începe cu tine. Așează-te în fața și la nivelul lui când îi vorbești – pune-te în locul lui de fiecare dată când comunici cu el, încercând să-ți dai seama cât și cum înțelege. Întreabă-l dacă pricepe ce-i spui și cum se simte. Obișnuiește-l să procedeze la fel când comunică cu copiii din jurul lui. Pentru asta observă-l, joacă-te cu el, inventează povești, discută și explică-i că e foarte important să-i asculte şi să-i înţeleagă pe cei din jur;
  • Obișnuiește-l pe copil să renunțe la critică, la pâră, la porecle și la a-i necăji pe ceilalți. Aceste comportamente pot determina excluderea și marginalizarea lui, va fi respins și va suferi;
  • Ajută-l să răspundă și să reacționeze dacă el este poreclit, criticat sau necăjit.

Atitudinea potrivită în asemenea situații este:

_ ignorarea (neobținând rezultatul urmărit, e posibil ca cel care o face să înceteze);

_ răspunsul cu umor, în glumă (este atitudinea prin care i se demonstrează celuilalt că faci față situației);

_ exprimarea emoțiilor (dacă îi spui celui care te necăjește cum te face să te simți remarca lui, este posibil să înceteze, să-și ceară scuze).

Sarcina ta în această situaţie este de a-l învăța pe copil să descopere când și față de cine să adopte una dintre aceste soluții, urmărind reacția celuilalt.

Învață-l să coopereze și să ajute

A coopera înseamnă a împărți lucruri, a face ceea ce ți se cere, a participa pentru atingerea scopului propus, a accepta ideile celorlalți, a negocia cu aceștia. Îl poți învăța pe copil aceste comportamente prin:

_ formularea clară a scopului activității comune (Haideți să adunăm hârtiile din părculeț pentru ca acesta să fie curat și să vă puteți juca. Haideți să pregătim o surpriză pentru mama Anei fiindcă e ziua ei și se va bucura că ne-am gândit la ea);

_ evitarea refuzului copiilor de a participa, făcând activitatea interesantă și introducând informații noi (în loc de: adunați creioanele împrăștiate, spune „Voi sunteți albinuțe și adunați în coșulețe culorile de pe jos. Zicem că e polen și îl ducem în stup”);

_ evitarea competiției (în loc de „Hai să vedem cine construiește primul o casă pentru a realiza satul bunicilor” e de preferat:  „Fiecare construiește o  casă, având grijă să nu se dărâme. Dacă cineva termină mai repede,poate ajuta alt copil”).

  • Învață copilul să ceară ajutor, fără ca acesta să se simtă neputincios în realizarea unei sarcini. Fii atent ca cel care-i oferă ajutorul să nu realizeze toată sarcina. Poți exersa tu cu copilul, ferindu-te să-i creezi iluzia că el singur a dus-o la bun sfârșit. Încurajează-l că în viitor va reuși singur;
  • Asigură-te că, învățand să ceară ajutor la nevoie, va ști cum să răspundă și el la cerința altora de a primi ajutor;
  • Apreciază activitatea și contribuția fiecărui copil, insistând în a găsi ceva bun pentru fiecare și evită să faci diferențe de calitate și cantitate în activitatea

copiilor. Fă o apreciere pentru întreg grupul, apoi remarcă contribuția fiecărui copil, evitând să subliniezi în fața grupului ce a greșit fiecare.

Învață-l să ofere și să primească complimente

  • Explică-i cum complimentarea cuiva face ca această persoană să se simtă bine și să se bucure că ne are în preajmă, dar și faptul că o minciună spusă pentru a fi acceptați sau primiți într-un grup nu este un compliment;
  • Copilul învață să facă aprecieri pozitive față de ceilalți dacă observă în jurul lui acest lucru. Așadar, laudă copilul pe care-l îngrijești și obișnuiește-l și pe el cu

acest lucru. Poți face asta când finalizează ceva ce a lucrat: „Ai desenat foarte frumos floarea. Îmi plac culorile folosite. Ai stat cu spatele drept în timp ce

colorai. Foarte bine, o să crești frumos ca un brăduț; Te-ai gândit bine când ți-ai pregătit hainele pentru grădiniță. Ai ales bluza care se potrivește cu fustița. Vei

arăta bine; Îți place mâncarea pregătită de mine? Ce îți place la ea?”).

Învață-l să-și rezolve problemele împreună cu ceilalți

  • În relațiile copilului cu cei din jur pot apărea diverse probleme. Ai fi de mare ajutor dacă ai observa aceste situații și ai reuși să-l faci pe copil să înțeleagă că

problemele se pot rezolva. Aceasta presupune să identifici exact problema, ce nevoi și temeri au el și ceilalți, cum se simte fiecare, care sunt soluțiile posibile și care dintre ele e mai potrivită pentru toți;

  • Plimbă-te cu copilul în locuri noi și explică-i care sunt regulile de respectat acolo unde mergeți. Folosește diferite mijloace de transport, prezentându-i cum

trebuie să se comporte în fiecare, mergeți la magazine diferite, caută diverse locuri de joacă și petrecere a timpului liber, mergi cu el în vizite, interesează-te de acțiunile și evenimentele cu/pentru copii organizate în zona în care locuiti și implică copilul în astfel de acțiuni. Îl vei ajuta astfel să se adapteze la comunitatea în care trăiti și să se descurce în situații diferite.

  • Stilul copilului de a rezolva o problemă se formează prin imitare și prin exersare. Tu ești model și îndrumător pentru copil.

Învață-l să-i pese de cei din jur.

Nu aduna după el dacă poate să te ajute și nu-i permite să plece lăsând mizerie și dezordine. Arată-i că în acest caz nu îți mai rămîne timp pentru activități îndrăgite de el  și nu te simți confortabil. Dă-i sarcini realizabile, fără a-l încărca și ajută-l să înțeleagă că muncind împreună terminați treaba mai repede și câștigați timp. Nu e greu să pună hainele murdare în coșul de rufe când se dezbracă, ar fi drăguț să ajute la strânsul mesei, iar jucăriile ar fi încântate să doarmă la locul lor.

Urmărește-l în concursuri și competiții.

Copiilor li se cultivă de multe ori, de mici, dorința de a fi cel mai, cea mai, primul, de la cele mai nesemnificative situații (Mie îmi dă primul jucăria, Eu sunt primul la baie…) până la concursuri și competiții. Pentru a corespunde așteptărilor adulților, cel mic poate fi tentat să trișeze, să mintă, să batjocorească sau să denigreze câștigătorul.

Amabilitatea, recunoașterea și respectul față de cel victorios sunt alte atitudini ce se învață de mic. Așadar nu-l lăsa să câștige de fiecare dată când te joci cu el pentru a se simți bine, discută cu el când pierde și încurajează-l, laudă-l când câștigă, dar ai grijă să nu umilească „învinșii”, pe scurt, ajută-l să accepte cu demnitate fiecare situație.

Respectarea promisiunilor și punctualitatea

Vor face ca cei din jurul său să aibă încredere în el, îl vor ajuta să-și facă prieteni, iar mai târziu să se încadreze în programul și cerințele de școală și muncă. Așadar nu ceda toanelor și micilor santaje ale celui mic care amână, încalcă promisiuni sau le nesocotește. E foarte important ca tu însăți să nu faci promisiuni pe care nu le poți îndeplini sau să-l minți. Dacă ți se întâmplă, după ce îți ceri scuze și găsești cea mai bună soluție de îndreptare a lucrurilor, folosește acea situație pentru a-i arăta cum se simte cineva căruia i-ai promis ceva, iar promisiunea nu a mai fost respectată.

Acceptarea și respectarea celor diferiți (ca etnie, religie, stil de viață, stare materială, cultură, deficiențe) este o nouă formă a respectului, cultivată foarte bine tot prin oferirea de modele. Împreună cu copilul puteți discuta, studia și învăța despre viața celor care sunt altfel, încurajându-l să pună întrebări.

Observă-l și discută permanent cu el

  • este extrem de important să observi în permanență copilul și să discuți cu el despre cum comunică, cum gândește, cum relaționează cu ceilalți, ce face, ce preferințe are, unde întâmpină dificultăți, ce probleme au apărut în viața lui, cum îl văd ceilalți.
  • atunci când dorești să verifici dacă copilul a învățat un comportament sau îți propui să modifici un comportament nedorit, este important să observi situațiile în care se manifestă acel comportament la copil, cât de des se întâmplă, cine este în preajma lui atunci, cum se simte cel mic.

Raluca Tita

Distribuie: